در حالی که دنیا در حال آماده شدن و تدارک برای سال نو میلادی بود، ناگهان خبری منتشر شد. خبر کوتاه بود و اتفاق جانکاه. زبان برنامه نویسی محبوب php نسخه ۵.۶ بعد سال‌ها خدمات شایسته، دار فانی را وداع گفت!

اگر شما از دسته افرادی هستید که با خواندن این مطلب هیچ اتفاقی مبارک و نامبارک در زندگی شما رخ نداده، نگران نباشید 🙂 به زندگی خود به روال گذشته ادامه بدید 😀 و اگر همانند ما غم و اندوه شما رو فرا گرفته، باید عرض شود که غم از دست دادن همیشه سخت است، به خصوص اگر این از دست رفته فرشته‌ای به نام php باشد.

ویونا هاست از سوی خود و به نمایندگی از مدیران و همکاران قدیم و جدید، جامع بزرگ توسعه و برنامه نویسان وب، سیس ادمین‌ها و… این مصیبت بزرگ را تسلیت عرض کرده، صبر و اجر برای دیگر بازماندگان مسالت می‌نماییم و هر چه مابقی سن آن مرحوم است بقای ریش شما باشد!

از آنجایی که قصد و نیت ما ایجاد امنیت و آرامش برای مشتریان است، ارایه خدمات بر روی سرورهای میزبانی اشتراکی همانند گذشته امکان پذیر نبود. چرا که طبق اطلاعیه رسمی که از سال‌ها قبل خبر داشتیم، اولین روز سال ۲۰۱۹ میلادی برابر بود با پایان پشتیبانی رسمی از php نسخه ۵.۶. به زبان ساده‌تر، از این تاریخ به بعد هیچگونه پشتیبانی و بروزرسانی از این نسخه نخواهد شد، حتی از بسته های امنیتی هم خبری نیست. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید. حتی با ملاحضه نمودارهای رنگی، میزان محبوبیت و مهم بودن این نسخه برای شما نمایان خواهد شد چرا که نسخه ۵.۶ طولانی‌ترین نسخه دریافت کننده بسته‌های امنیتی بود.

سبز: توسعه و بروزرسانی فعال
نارنجی: فقط بروزرسانی های امنیتی و خطرناک
قرمز: پایان هرگونه توسعه و بروزرسانی

با در نظر گرفتن آمار که بیش از ۸۰ درصد اسکریپت‌ها و برنامه‌های نوشته شده مشتریان بر روی سرورهای ما سازگار با نسخه ۵.۶ هستند و با علم به اینکه اکثر افراد امکان ارتقا و سازگار کردن اسکریپت‌های خود با نسخه ۷ را ندارند، تصمیم بر این گرفته شد که دو نسخه ۵.۶ و ۷.۲ را به صورت همزمان بر روی سرورهای اشتراکی میزبانی لینوکس ایران داشته باشیم. بدین منظور مشترک با ورود به کنترل پنل دایرکت ادمین خود و رفتن به قسمت Domain Setup، بر روی دامنه مورد نظر خود کلیک کرده، و از قسمت PHP Version Selector اقدام به انتخاب نسخه مورد نظر بنماید.

ممکن است برای شما سوالی ایجاد شود که چرا نسخه جدید نصب شده ۷.۲ می‌باشد و چرا ۷.۰، ۷.۱ و یا حتی ۷.۳ نمی‌باشد. لازم به توضیح می‌باشد که همانند تصویر جدول زمانبندی که در بالا ملاحضه کردید، نسخه ۷.۰ قبل از نسخه ۵.۶ محبوب از رده خارج شده (!) و لذا لازم به توضیح بیشتر نیست. نسخه ۷.۱ نیز دارای باگ و مشکلات امنیتی زیادی است که فقط تا پایان سال ۲۰۱۹ بروزرسانی می‌شود، یعنی کمتر از یک سال. با در نظر گرفتن شرایط فوق بهترین گزینه نسخه ۷.۲ می‌باشد که حداقل تا سال ۲۰۲۰ بروزرسانی می‌شود و بعد از آن تا سال ۲۰۲۱ شاهد دریافت بسته‌های امنیتی آن هستیم. نسخه ۷.۳ تنها چند روز است که به صورت رسمی منتشر شده و تجربه ثابت کرده نسخه‌های تازه منتشر شده و عمومی مناسب عموم نیست و هدف جامع متخصصین و برنامه‌نویسان برای توسعه این زبان می‌باشد.

امیدواریم نسخه ۷.۲ همانند نسخه ۵.۶ از محبوبیت بالایی برخوردار و پشتیبانی طولانی‌تر داشته باشد. قصد ما در ویونا هاست ارایه خدمات متمایز و با ثبات به مشتریان است به همین منظور خبر فوق را با چاشنی طنز تقدیم شما عزیزان نمودیم.