در پنل دایرکت ادمین ویونا هاست همواره امکان دریافت سرتیفیکیت رایگان وجود داشته است و کاربران در کنار دریافت سرتیفیکیت، امکان آپلود سرتیفیکیت دلخواه‌شان را نیز دارند. از آن‌جایی که ویونا هاست از سرتیفیکیت‌های Let’s Encrypt برای دامنه‌های ثبت شده بر روی پنل دایرکت ادمین بهره می‌برد و اعتبار این سرتیفیکیت‌ها سه ماه است، ویونا هاست هر سه ماه یک‌بار اقدام به تمدید خودکار آن می‌کند.اگر شرکت Let’s Encrypt در گواهینامه‌های صادر شده خود تغییراتی اعمال کند، کاربران ویونا هاست نیز از آن متاثر خواهند شد. به تازگی این شرکت اعلام کرده، تصمیم دارد تاریخ آپدیت سرتیفیکیت میانی (Intermediate Certificate) خود را از تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۲۱ به تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ تغییر دهد.

تغییرات سرتیفیکیت ویونا هاست پس از تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱

ما در ویونا هاست تا تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۲۱ که تاریخ قطعی منقضی شدن سرتیفیکیت‌های قدیمی است هم‌چنان از نسخه‌ جایگزین ارایه شده به‌وسیله‌ی Let’s Encrypt استفاده می‌کنیم تا کاربران اندروید دستگاه‌های قدیمی‌تر با مشکلی مواجه نشوند. اما از این تاریخ به بعد این سرتیفیکیت‌های میانی منقضی خواهند شد.

شما به‌عنوان صاحب وب‌سایت می‌توانید کاربران‌تان را تشویق به آپگرید نسخه جدید اندروید و یا نصب مرورگر فایرفاکس روی گوشی‌های موبایل کنید. در مورد اپلیکیشن‌ها این مساله‌ کمی پیچیده‌تر است. اگر تعداد کاربران اپلیکیشن اندروید شما که از نسخه‌های ماقبل ۷.۱.۱ استفاده می‌کنند تعداد قابل توجهی باشند و هم‌چنان می‌خواهید از سرتیفیکیت Let’s Encrypt استفاده کنید، شاید یک راه، استفاده از سرتیفیکیت ریشه‌ی درون خود برنامه است. البته توجه داشته باشید که شما همواره می‌توانید سرتیفیکیت دلخواه‌تان را در پنل دایرکت ادمین ویونا هاست آپلود کنید.

جمع‌بندی

تا تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۱ هیچ‌گونه اختلالی در ارتباط HTTPS با وب‌سایت‌هایی که از سرتیفیکیت ویونا هاست استفاده می‌کنند ایجاد نخواهد شد. پس از این تاریخ کاربرانی که از نسخه اندروید ماقبل ۷.۱.۱ استفاده می‌کنند با خطا و اخطار مبنی بر منقضی شدن سرتیفیکیت در گوشی‌های اندروید مواجه خواهند شد.