احراز هویت ایرنیک چیست؟

احراز هویت ایرنیک روشی برای تایید اصالت و درستی اطلاعات صاحب شناسه از جمله آدرس ایمل، شماره تلفن هراه و مطابقت با کد ملی اشخاص است که توسط متولّی ثبت دامنه های کشور ایران پژوهشگاه دانش های بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات) واحد ثبت دامنه ایرنیک انجام می شود. همچنین تمام دامنه ها پس از تائید این مرکز به ثبت نهایی می رسند. این مرکز از ابتدای سال ۱۴۰۲ وریفای یا احراز هویت را برای تمام شناسه های حقیقی ایرنیک اجباری کرده و به دامنه هایی که شناسه آنها احراز هویت نشده خدمات ارائه نخواهد کرد.

مراحل احراز هویت شناسه های ایرنیک

در این فرایند کاربر صاحب شناسه ایرنیک اطلاعات خود در سه مرحله وریفای می کند و احراز هویت انجام می شود:

  • ابتدا آدرس ایمیل با تایید لینک وریفای می شود.
  • سپس شماره موبایل از طریق کد پیامکی تایید می شود.
  • در آخر اطلاعات کارت ملی که به صورت مکانیزه استعلام می شود.

متن اطلاعیه مرکز ایرنیک برای احراز هویت:

احتراماً به اطلاع می‌رساند از ابتدای سال ۱۴۰۲ کلیه درخواست‌های مرتبط با دامنه نقطه آی آر فقط از طریق شناسه‌های کاربری احراز هویت شده پذیرفته خواهد شد و به هیچ یک از درخواست‌های ارسالی (اعم از ثبت، تمدید، لغو، انتقال و نظایر آن) در شناسه‌های کاربری فعلی ترتیب اثر داده نخواهد شد. در همین راستا از جنابعالی دعوت می‌شود به منظور جلوگیری از تضییع حقوق خود، در اسرع وقت با مراجعه به لینک زیر https://verify.nic.ir نسبت به تکمیل اطلاعات شناسه کاربری و احراز هویت اقدام نمایید. بدیهی است مسئولیت عدم اقدام در این خصوص بر عهده کاربر می‌باشد.

چه کسانی باید احراز هویت ایرنیک را انجام دهند؟

طبق اعلام مرکز ثبت، احراز هویت الکترونیک صرفاً برای اشخاص حقیقی ایرانی و صاحب دامنه که در سامانه ثبت دامنه اطلاعات آنها موجود است امکانپذیر می باشد. شناسه های حقیقی خارجی و غیر ایرانی هنوز به فرایند احراز هویت نیاز ندارند و در آینده شرایط آن اعلام خواهد شد. همچنین به گفته ایرنیک احراز هویت شناسه های حقوقی متعاقبا اعلام خواهد شد.

وریفای و احراز هویت برای صاحبان چند شناسه

در حال حاضر ایرنیک درخواست کرده در صورتی که چند شناسه دارید تنها با یک شناسه احراز هویت انجام دهید. کاربران و صاحبان دامنه که صاحب چند شناسه کاربری ایرنیک هستند فقط با یک شناسه کاربری احراز هویت را انجام دهند. جهت احراز هویت شناسه های دیگر متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

توجه: تغییر شماره تلفن همراه امکان پذیر نیست

در سامانه احراز هویت ایرنیک کاربر فقط یکبار می تواند شماره تلفن همراه را وارد نماید . تغییر شماره تلفن همراه امکان پذیر نیست.

آیا شماره تلفن همراه وارد شده در بخش وریفای به همه نمایش داده می شود؟

طی استعلامی که از ایرنیک انجام شده شماره تلفن همراهی که در بخش احراز هویت وارد می شود در whois و اطلاعات دامنه نمایش داده نمی شود.

دلایل تایید نشدن هویت صاحب شناسه

به گفته ایرنیک اطلاعات هر کاربر باید با کارت ملی مطابقت داشته باشد و حتی فاصله حروف و تغییر حرف ی با ئ در تایید تاثیر دارد که احتمالا به دلیل استعلام مکانیزه امکان بروز این خطا وجود دارد:

تایپ حروف باید دقیقا مطابق با کلمات تایپ شده روی کارت ملی باشد. رعایت فاصله، تایپ صحیح حروف و نظایر آن ضروری است. به عنوان مثال اگر نام یا نام خانوادگی به شکل «امیرحسین» یا «نائینی» در کارت ملی درج شده، تایپ آن‌ها به شکل «امیر حسین» (با فاصله بین امیر و حسین) یا «نایینی» (استفاده از «ی» به جای «ئ» ) باعث بروز خطا در استعلام می‌گردد.

آیا بدون داشتن شناسه می توانم احراز هویت ایرنیک انجام دهم؟

خیر برای احراز هویت یا وریفای لازم است ابتدا یک شناسه ایجاد کنید یا از قبل داشته باشید.

آیا اطلاعات وارد شده بررسی می شود؟

طبق اعلام مرکز ایرنیک، صحت این اطلاعات از طریق سامانه‌های مربوطه استعلام شده و در صورت ورود اطلاعات نادرست، احراز هویت امکان‌پذیر نخواهد بود.

آیا احزار هویت نیاز به ارسال مدارک برای ایرنیک را حذف می کند؟

خیر احراز هویت یک مرحله جدید در ایرنیک است که فقط یک مرحله برای تایید ایمیل و تلفن دارنده شناسه اضافه شده و تغییری در مواردی که نیاز به مدارک دارد ایجاد نکرده.