به تازگی Resello  (یک مرکز ثبت دامنه یا Registrar) اطلاعیه «سیاست‌های جدید محدودیت» منتشر کرده است که باعث ایجاد ابهام و نگرانی کاربران ایرانی شده است. متاسفانه برخی از شرکت‌ها هم از این موقعیت سودجویی کرده و ازعدم آگاهی کاربران سوء استفاده می‌کنند.

ویونا هاست، وظیفه خود می‌داند که به ابهامات پیش آمده پاسخ دهد و توصیه‌های لازم در خصوص این اطلاعیه را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

پیش از هر چیز باید گفت که هیچ جای نگرانی در خصوص این اطلاعیه وجود ندارد و خطری دامنه شما را تهدید نمی‌کند.

اطلاعیه Resello چه می‌گوید؟

ترجمه فارسی اطلاعیه رسلو:

سیاست‌های جدید محدودیت

بدینوسیله سیاست‌های جدید محدودیت در استفاده از خدمات و محصولات resello را به آگاهی شما می‌رسانیم. این محدودیت‌ها شامل حال ریسلر (نمایندگان)، مشتریان از کشورهای متعدد که مورد تحریم جامعه بین المللی قرار گرفته‌اند می‌باشد.

همچنین توجه شما را به اطلاعیه قبلی ما که در تاریخ ۶ جولای ۲۰۱۷ در رابطه با واحد پولی انتقال به حساب ما در Rabobank جلب می‌نماییم. در این اطلاعیه به شما اعلام شد که واحد پولی شما به روپیه هند (INR) تغییر می‌یابد. حال بر خلاف اطلاعیه قبلی به اطلاع شما می‌رسانیم که واحد پولی شما به Euro (EUR) تغییر می‌یابد.

رویه بررسی تراکنش ها

در ۱۸ جولای ۲۰۱۷ (۲۷ تیرماه ۱۳۹۶) با استفاده از سیستم جدید بررسی اتوماتیک تراکنش ها و اطلاعات تماس صاحبین حساب رونمایی می‌کنیم. این تراکنش ها تنها در صورتی با موفقیت انجام می‌شود که مشخصات صاحب اکانت، مشتریان یا نمایندگان یا … با قوانین ذکر شده مغایرتی نداشته و درست باشد. تمام حساب‌ها و محصولاتی که بر اساس این بررسی اتوماتیک مغایر قوانین در این تاریخ شناخته شود علامت گذاری می‌گردد و تمدید آن‌ها امکان پذیر نخواهد بود و بدون توجه به جزییات حساب‌ها در زمان تمدید بر اساس علامت گذاری صورت گرفته این عواقب شامل حساب شما و نمایندگان و مشتریان شما می‌باشد.
لطفاً نمایندگان و مشتریان خود را از این تغییر مهم آگاه نمایید.

عواقب

از تاریخ ۱۸ جولای ۲۰۱۷ (۲۷ تیرماه ۱۳۹۶) تمامی مشتریان و نمایندگان و حساب‌هایی که شامل سیاست‌های جدید ممنوعیت می‌شوند، نمی‌توانند:

۱. حساب جدید بسازند (کاربر یا دامنه جدید ثبت کنند)
۲. سفارش جدیدی ثبت کنند
۳. به پلتفرم ما دامنه جدید منتقل نمایند

همچنین از تاریخ ۱۸ آگوست ۲۰۱۷ (۲۷ مرداد ۱۳۹۶) تعرفه خدمات و محصولات ای که شامل سیاست جدید ممنوعیت هستند، افزایش قیمت قابل ملاحظه ای خواهد داشت. این افزایش بر روی موارد زیر اعمال می‌شود:
– تمدید محصولات موجود
– خروج دامنه از Redomption (بازگرداندن دامنه های حذف شده)

و درنهایت از تاریخ ۱۸ نوامبر ۲۰۱۷ (۲۷ آبان ۱۳۹۶ – چهار ماه دیگر) این افراد نخواهند توانست:
– محصولات موجود را تمدید کنند.
– به حساب خود اعتبار بیفزایند.

برگشت اعتبار حساب

در صورتی که وضعیت شما با نیازمندی‌های سیاست‌های جدید ممنوعیت همخوانی ندارد شما می‌توانید درخواست بازگشت وجه بدهید. ما فقط اعتبارهای بیش از ۲۵ یورو را بازگشت خواهیم داد. لطفاً بدین منظور با پشتیبانی ما تماس گرفته و اطلاعات حساب خود را ارائه نمایید.

توضیحات بیشتر

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مغایرت و یا تطبیق شرایط مشتریان و نمایندگان خود با قوانین جدید به Knowledge Base ما مراجعه نمایید.
پیشاپیش بخاطر ناراحتی بوجود آمده از قوانین جدید از شما پوزش می‌طلبیم.
امیدواریم زمانی که رویکرد جامعه بین المللی بهبود یافت رابطه استوار تری با شما داشته باشیم.

با احترام
Resello


حالا چه می‌شود؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم، واقعاً هیچ اتفاقی برای دامنه شما نمی‌افتد و آن را از دست نمی‌دهید!

این اطلاعیه دامنه‌های IR را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

  • خیر، دامنه‌های آی آر توسط ایرنیک ثبت می‌شوند. این اطلاعیه مربوط به دامنه‌های غیر IR است.

از کجا بفهم دامنه من توسط Resello ثبت شده است؟

دامنه من در Resello ثبت شده است، چه کار باید انجام دهم؟

  • لازم نیست کاری خاصی انجام دهید. فقط پیش از انقضای دامنه خود نسبت به تمدید آن اقدام نمایید. توصیه می کنیم در Registrar های معتبر غیر از Resello ثبت نمایید.
  • در صورتی که دامنه شما در ویونا هاست ثبت شده باشد، ویونا هاست این کار را برای شما انجام خواهد داد.

در اطلاعیه بیان شده است که «نمی‌توانیم دامنه ای به پلتفرم Resello منتقل کنیم» پس چگونه دامنه خود را منتقل کنم؟

  • شما اصلاً نیازی ندارید دامنه خود را به resello منتقل کنید، اگر بخواهید دامنه ای را به ویونا هاست منتقل نمایید، دامنه شما به Registrar های معتبر دیگر منتقل می‌شوند.

آیا تمدید دامنه از تاریخ ۱۸ آگوست ۲۰۱۷ (۲۷ مرداد ۱۳۹۶) با تعرفه بالاتر صورت می‌پذیرد؟

  • دلیلی وجود ندارد که شما دامنه خود را در Resello تمدید کنید. ویونا هاست ضمن انتقال دامنه شما به Registrar های معتبر دیگر، آن را تمدید می‎کند. ویونا هاست طبق تعرفه معمولی، دامنه های شما را به Registrar های معتبر دیگر منتقل می نماید و غیر از هزینه تمدید دامنه، نیازی به پرداخت هزینه دیگری نیست.

آیا بعد از تاریخ ۱۸ نوامبر ۲۰۱۷ (۲۷ آبان ۱۳۹۶) نمی‌توانم دامنه خود را تمدید کنم؟

  • اگر قصد تمدید دامنه خود را دارید، حتما این کار پیش از تاریخ انقضای دامنه انجام دهید. ویونا هاست ضمن انتقال دامنه شما به Registrar های معتبر آن را تمدید می‌کند.

توصیه مهم:

  • به همه مشتریان محترم اکیداً توصیه می‌کنیم، تمدید دامنه‌های غیر IR خود را به ماه‌های پایانی انقضای دامنه موکول نکنید و زودتر نسبت به تمدید دامنه خود اقدام نمایید.

لازم به ذکر است موسسه بین المللی و غیرانتفاعی ICANN مسوول مدیریت واگذاری نام‌های دامنه و آدرس‌های پروتکل اینترنت است. هیچ شرکت و Registrar حق متوقف نمودن ارائه خدمات به دامنه های هیچ ملیتی را ندارد. لذا Resello امکان متوقف کردن خدمات را ندارد. اگر شما صاحب دامنه ای در Resello هستید که برای مثال ۸ سال دیگر منقضی می شود نیازی به تغییر Registrar ندارید.

به منظور امنیت دامنه های کاربران ایرانی، ویونا هاست، دامنه های جدید را در Registrar های معتبر و مطمئن ثبت می نماید. خاطر نشان می شود که برای دامنه هایی که در حال حاضر در Resello ثبت شده اند و دارای تاریخ اعتبار هستند هیچ مشکلی به وجود نمی آید و جای نگرانی نیست.

مجددا تاکید می شود که هیچ جای نگرانی در خصوص این اطلاعیه وجود ندارد و خطری دامنه کاربران ایرانی را تهدید نمی کند. تنها کاری که کاربران عزیز ویونا هاست باید انجام دهند، تمدید دامنه خود پیش از تاریخ انقضای آن است.