همانطوری که مطلع هستید، از چند سال گذشته استفاده از خدمات CDN ابر آروان در سرویس‌های میزبانی اشتراکی لینوکس ایران برای کاربران ویونا هاست امکان پذیر می‌باشد. در این مقاله سعی شده تا به صورت مختصر CDN را توضیح و کاربرانی که نیاز به استفاده از این سرویس دارند را آموزش دهیم.

مطالبی که ملاحضه می‌فرمایید از بخش معرفی CDN ابر آروان و ویکی‌پدیا گرفته شده است.

سرویس CDN چیست؟
CDN یا شبکه‌ی توزیع محتوا، نوعی شبکه‌ی توزیع‌شده‌ی جغرافیایی متشکل از سرورهای پروکسی و مراکز داده‌شان است. این سرورها در نقاطی به نام نقطه‌ی حضور (PoP Site) قرار می‌گیرند. هدف این نوع شبکه‌ها، تحویل محتوا به کاربران نهایی از نزدیک‌ترین نقطه‌ی جغرافیایی با کیفیت و سرعت بالاتر است.

CDN تحویل انواع محتوا مانند ویدیو، پخش زنده‌ی ویدیو، فایل‌های نرم‌افزاری، محتوای وب و موبایل و… را به‌عهده دارد. ارایه‌دهندگان خدمات CDN ممکن است خدمات دیگری مانند امنیت سایبری، بهینه‌سازی WAN و… را نیز عرضه کنند.

در ادامه‌ی بررسی می‌کنیم که CDN چگونه کار می‌کند و چرا استفاده از آن می‌تواند برای‌تان سودمند باشد.

CDN چیست و چگونه کار می‌کند؟
همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، CDN شبکه‌ای بزرگ متشکل از سرورهای مختلف واقع در چند منطقه‌ی جغرافیایی است. پاپ‌ سایت‌ها (PoP Site) در نزدیکی نواحی پرجمعیت، در سراسر دنیا، قرار می‌گیرند. در کشورهای بزرگ ممکن است انواع بسیاری از پاپ‌ سایت‌‌ها وجود داشته باشد.

در شبکه‌های CDN، هدف «هدایت کاربران به نزدیک‌ترین نقطه‌ی حضور» است.

وقتی سایتی از CDN با شبکه توزیع محتوا استفاده می‌کند، درخواست‌های کاربران برای دریافت محتوا به نزدیک‌ترین پاپ‌ سایت، مسیریابی می‌شود. چند راه برای مسیریابی درخواست به پاپ‌ سایت مشخص وجود دارد که یکی از آن‌ها IP Anycast است.

بدون CDN
تصویر زیر نشان می‌دهد چه‌طور اطلاعات، بدون CDN، به سرور مبدا می‌رسد. صرف‌نظر از محل جغرافیایی کاربر، اطلاعات باید از سرور مبدا (که ممکن است فاصله‌ی بسیاری از کاربر داشته باشد) درخواست شود.

با CDN
با استفاده از CDN، محتوا از نزدیک‌ترین پاپ‌ سایت به دست کاربر می‌رسد و در نتیجه ارتباط سریع می‌شود. در واقع درخواست‌های کاربران برای دریافت اطلاعات دیگر نیازی به پیمایش مسیر تا سرور اصلی را ندارد و از نزدیک‌ترین نقطه پاسخ داده خواهند شد. این یعنی مسیر کوتاه‌تر و جریان داده‌ی سریع‌تر.

سرورهای اصلی می‌توانند همه‌ی محتوای موجود در CDN را تحویل دهند. وظیفه‌ی سرور اصلی ارایه‌ی خدمات در نقش «SSOT» در CDN است. به بیان دیگر، این سرور حاوی به‌روزترین نسخه‌ی فایلی است که CDN می‌شناسد. از آن‌جایی که محتوای Cache‌ شده طول عمر محدودی دارد (چون محتوای وب می‌تواند به مرور زمان تغییر کند)، سرورهای لبه‌ی CDN، اگر به‌روزترین محتوا را نداشته باشند، باید به سرور اصلی درخواست دهند و محتوا را به‌روزرسانی کنند.

چه نوع محتوایی در CDN ذخیره می‌شود؟
گاهی تصور نادرستی از نوع محتوای قابل‌ذخیره در CDN وجود دارد، فقط فایل‌های تصویر و اسکریپت قابل‌ذخیره در CDN نیست، اگر وب‌سایت‌تان از نوع وردپرس است، همه‌ی محتوای موجود در پوشه‌های «wp-content» و «wp-includes» را می‌توان جابه‌جا کرد و در CDN میزبانی کرد. این موضوع برای بیش‌تر سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) صادق است. CDN هم‌چنین می‌تواند ویدیوهای HD، محتوای ۴K‌ و انواع فایل‌های دیگر را ارایه کند.

در ادامه نمونه‌هایی از چند نوع فایل که در CDN میزبانی می‌شوند، آمده است:

  • تصاویر: PNG, JPG, SVG, GIF, TIF
  • استایل‌شیت‌: CSS
  • جاوا اسکریپت: JS
  • ویدیو و صدا: FLV (Flash), HLS, MP4 (HTML5 videos), MOV (QuickTime), WMV (Windows Media), MP3 and WAV
  • فونت‌های وب: EOT, TTF, OTF, CFF, AFM, LWFN, FFIL, FON, PFM, PFB, WOFF, SVG, STD, PRO, XSF, و…
  • سایر فرمت‌های فایل: HTML, JSON, PDF, DOC, PPT, XLS, EPUB, ODT, ODP, ODS, TXT, RTF, ZI

شبکه‌ی تحویل محتوا چه مزیت‌هایی دارد؟
مهم نیست وبلاگی کوچک را اداره می‌کنید یا وب‌سایت بزرگ تجاری؛ مزایای بسیاری در استفاده از CDN برای همه‌ی وب‌سایت‌ها وجود دارد. هدف و مزیت اصلی CDN، که به ذهن بیش‌تر استفاده‌کنندگان می‌رسد، سرعت است. سرعت همیشه مزیت مهم CDN بوده و هست، اما مزایا و قابلیت‌های یک CDN خوب فراتر از صرفن سرعت تحویل است.

در فهرست زیر تعدادی از مهم‌ترین مزایای استفاده از شبکه‌ی توزیع محتوا به‌طور خلاصه آمده است.

بهبود عملکرد؛ عملکرد یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از CDN به‌شمار می‌آید. محتوای وب‌سایت شما در سراسر دنیا Cache می‌شود و با کوتاه‌تر شدن مسافت‌ رساندن محتوا به کاربران نهایی، زمان تاخیر کاهش می‌یابد و اتلاف بسته (Packet loss) به حداقل می‌رسد.

براساس تست‌های مختلف انجام‌شده در بسیاری از نقاط جغرافیایی، در مقایسه با وب‌سایت‌هایی که بدون CDN‌ اداره می‌شوند، CDN میانگین تاخیر بارگذاری وب‌سایت را ۷۳ درصد کاهش می‌دهد.

سرعت، مزیتی کلیدی به‌شمار می‌آید، چرا که می‌دانیم تاثیر درخور توجهی بر Bounce Rate و تجربه‌ی کلی کاربر دارد.

افزایش مقیاس‌پذیری؛ مقیاس‌پذیری از دیگر مزایای بزرگ CDN است، چرا که مدیریت اوج ترافیک و بالا و پایین رفتن آن در مدتی کوتاه را ممکن می‌کند. بدین ترتیب، بار کم‌تری روی سرور می‌افتاد و ظرفیت پاسخ‌دهی بیش‌تر می‌شود.

از آن جایی که به‌طور معمول ۸۰ درصد محتوای یک وب‌سایت عادی استاتیک است، بخش درخور توجهی از محتوا با کمک CDN، سریع‌تر و کارآمدتر تحویل داده می‌شود.

در واقع این عامل نیز به ‌اندازه‌ی سرعت مهم است.

بدون CDN، اوج ترافیک ممکن است منجر به ازکارافتادگی (Crash) یا عدم پاسخ‌دهی سایت شود.

شبکه‌های توزیع محتوا می‌توانند هر میزان از ترافیک را بدون کاهش سرعت کاربران نهایی کنترل کنند، که باعث می‌شود بار از دوش سرور مبدا برداشته شود و Down Time کاهش یابد.

امنیت؛ یکی از امکانات جانبی برخی از شبکه‌های توزیع محتوا، ارایه‌ی خدمات امنیتی بر بستر CDN است. از جمله این امکانات می‌توان به WAF ،Firewall ،Rate limit و امکان مهم DDoS Protection اشاره کرد. هم‌چنین، برخی از CDNها درست همانند هاست وب، امکان پیاده‌سازی گواهی‌های SSL را می‌دهند.

برخی از شبکه‌های توزیع محتوا با ارایه‌ی WAF از وب‌سرورها در برابر بسیاری از حملات هکری متداول نیز محافظت می‌کنند.

بهبود سئو (بهینه‌سازی موتور جست‌وجو)؛ وقتی حرف بهینه‌سازی موتور جست‌وجو به میان می‌آید، سرعت بارگذاری صفحات وب عامل بسیار مهمی در رده‌بندی صفحه به‌شمار می‌آید. بیش‌تر موتورهای جست‌وجو زمان بارگذاری صفحه را در الگوریتم‌شان در نظر می‌گیرند. در مورد گوگل (که در واقع در صفحات‌تان می‌خزد) سرعت سایت نقش درخور توجهی در سئو ایفا می‌کند.

با بهینه‌سازی وب‌سایت‌تان برای بارگذاری سریع‌تر، تکرار خزیدن‌های گوگل در صفحات‌تان بیش‌تر می‌شود و در نتیجه محتوای‌تان به‌طور گسترده‌تری دردسترس قرار می‌گیرد و سریع‌تر شاخص‌گذاری (index) می‌شود.

قابلیت اعتماد؛ با CDN، درخواست‌های ارسال‌شده به وب‌سایت‌تان همیشه به نزدیک‌ترین مکان موجود مسیریابی می‌شوند. اگر سروری دردسترس نباشد، درخواست‌ها به‌شکل خودکار به سرور بعدی موجود ارسال می‌شوند. این امر موجب ایجاد افزونگی خودکار می‌شود.

افزونگی خودکار کمک می‌کند مطمین شوید وب‌سایت‌تان همیشه آنلاین باقی می‌ماند و دردسترس بازدیدکنندگان است.

کاهش هزینه‌ها؛ با استفاده از شبکه‌ی توزیع محتوا، شما دیگر نیازی به تامین و نگهداری زیرساخت‌های سخت‌افزاری ندارید. از سویی، اگر مبلغ هاست وب خود را براساس پهنای باند پرداخت می‌کنید، CDN می‌تواند تا حد بالایی این مبلغ را کاهش دهد، چون محتوا، به‌جای ارسال مستقیم از هاست وب‌تان (سرور اصلی)، از Cache موجود در سرورهای لبه‌ی CDN ارایه می‌شود.

در استفاده از سرویس ابری CDN‌، هزینه‌ها را به تناسب مصرف (pay-as-you-go) پرداخت و پول‌تان را ذخیره می‌کنید.

افزایش نرخ تراکنش؛ وب‌سایت کُند به نرخ تبدیل‌تان لطمه می‌زند. به گفته‌ی Kissmetrics هر ۱ ثانیه تاخیر در پاسخ‌دهی صفحه می‌تواند منجر به ۷درصد کاهش در تراکنش‌ها شود.

اگر با استفاده از شبکه‌ی تحویل محتوا، پاسخ‌دهی وب‌سایت‌تان را ۲ ثانیه سریع‌تر کنید، تقریبن نرخ تراکنش ۱۴درصد افزایش پیدا می‌کند!

کاهش Bounce Rate؛ عوامل بسیاری در Bounce Rate وب‌سایت‌ها نقش دارند، مانند راهبری، ظاهر و کاربرد. از مهم‌ترین فاکتورها که اصلاح بسیار آسانی دارد، زمان بارگذاری وب‌سایت است. به گفته‌ی Web Performance Today حدود ۵۷ درصد مصرف‌کنندگان آنلاین وب‌سایت‌هایی را که بارگذاری‌شان بیش از ۳ ثانیه طول می‌کشد، ترک می‌کنند.

اگر بارگذاری وب‌سایت‌تان ۳ ثانیه طول می‌کشد، ممکن است تاثیر چشم‌گیری روی فروش‌تان بگذارد!

به عبارت دیگر برای بهبود سرعت بارگذاری وب‌سایت‌تان، علاوه‌بر داشتن CDN، باید بهترین ارایه‌دهنده‌ی میزبانی (Hosting)، پلاگین Cache خوب و بهترین ارایه‌دهنده‌ی CDN را انتخاب کنید.

هم اکنون با توضیحاتی که ارایه شد، نحوه استفاده از خدمات CDN را به صورت رایگان خدمت شما به صورت تصویری آموزش خواهیم داد.

در صورتی که کاربر جدید هستید، پس از ثبت دامنه و سرویس میزبانی مورد نظر و در صورتی که مشترک فعلی هستید، به وب سایت ابر آروان به آدرس www.arvancloud.com مراجعه کرده و اقدام به ثبت نام کنید. پس از تکمیل مشخصات و ورود به پنل، از منوی سمت راست وارد بخش CDN شده و بر روی “افزودن دامنه جدید” کلیک کنید.

همانند تصویر بالا، فقط نام دامنه و پسوند دامنه را بدون www، http و یا https وارد نمایید. بعد از وارد کردن و کلیک بر روی “ادامه” منتظر بمانید تا ابر آروان به صورت اتوماتیک رکوردهای DNS شما را وارد کند. در نظر داشته باشید در صورتی که دامین خود را تازه ثبت کردید، حداقل ۲۴ ساعت منتظر بمانید و بعد این مراحل را ادامه دهید.

بعد از درج خودکار رکوردهای دامنه، تقریبا با همچین اطلاعاتی مواجه خواهید شد که امکان ویرایش، حذف و درج رکورد توسط شما ممکن می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم ترافیک های رکورد A پورت ۸۰ و ۴۴۳ را از طریق ابر آروان عبور دهید (آیکون ابر روشن) و بقیه رکوردها به صورت مستقیم با سرور ویونا هاست اشاره کنند (آیکون ابر خاموش).

بعد از انجام مراحل فوق، DNS های جدید به شما نمایش داده خواهد شد. در صورتی که دامنه را در ویونا هاست ثبت نموده‌اید، می توانید با ورود به بخش ناحیه کاربری خود اقدام به ویرایش رکورد DNS نمایید و در صورتی که دامنه را از محلی دیگر ثبت کردید، برای تغییر از طریق همان رجیسترار اقدام بفرمایید.

در صورتی که عملیات تغییر DNS را به صورت صحیح انجام داده باشید حداکثر ظرف ۲۴ ساعت رکوردهای جدید در همه جا قابل دسترس خواهد بود و شما به راحتی می توانید با کلیک بر روی نماد ابر هر رکورد، تصمیم بگیرید که ترافیک همان رکورد از طریق ابر آروان عبور کند و یا ترافیک مستقیم به سرورهای ویونا هاست هدایت شود.

در صورتی که در انجام هر یک از مراحل فوق با مشکل و یا خطا مواجعه شدید، درخواست خود را به صورت تیکت ثبت نمایید.